Hanke rahoitetaan REACT-EU-rahoitusvälineen määrärahoista osana Euroopan unionin COVID-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia.
Hankekoodi: S22702
Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.3. Digitaalisten taitojen parantaminen
Kustannusmalli: Flat rate 17 %
HANKEVERKOSTO: Vamia
TAVOITTEET
- Vamiaan tulevien opiskelijoiden, henkilökunnan ja organisaation digitaitojen vajavaisuudet ja yksilölliset tarpeet on tunnistettu, jotta opiskelijaa voidaan opiskelun alusta alkaen auttaa parantamaan taitoja digitaalisessa maailmassa.
- Kaikki oppilaitoksessa tähän asti kerätyt tietovarannot on tunnistettu ja niitä on hyödynnetty ennaltaehkäisemään opiskelijan digitaidoissa olevia heikkouksia.
- On löydetty sopivat pilottiryhmät jokaisesta tutkinnosta.
- Digiosaamiseen luotu kolmiloikkamalli on kaikille tuttu ja sen avulla pystytään järjestelmällisesti selvittämään opiskelijoiden perusdigitaitojen osaamisvaje. Järjestelmä ei perustu ainoastaan opettajan innokkuuteen opettaa digitaitoja vaan digitaitovajeen järjestelmälliseen tunnistamiseen ja tukitoimien kohdistamiseen oikea-aikaisesti niille opiskelijoille jotka sitä tarvitsevat.
- Opettajien ja ohjaushenkilöstön valmiuksia on vahvistettu niin, että he pystyvät toimimaan opiskelijan digitukijana.
- Opiskelijoista on löydetty digiagentit ja heidät on valjastettu auttamaan ja kannustamaan opiskelijakavereitadigitaitojen kartuttamisessa, työnhaussa ja muissa viranomaispalveluissa. Järjestelmä on luotu jatkumaan vuosittain.
- On kehitetty läpileikkaavasti oppilaitoksen digiergonomiaa, jotta digitaalisuus koetaan arkea helpottavana ja oppimista edistävänä, ei kuormittavana tekijänä.
- Opiskelijan ja työnantajan kohtaamista on autettu digitaalisen alustan avulla, jolloin rekrytointi on helpottunut.
- Opiskelijoita, opetus- ja ohjaushenkilökuntaa on autettu tunnistamaan Vamian digimaisema, eli kaikki käytössä olevat digitaaliset sovellukset ja niiden tarjoama palvelu
- Opiskelijoita on autettu tunnistamaan yhteiskunnan digitaaliset palvelut työnhakuun ja muihin yhteiskunnanpalveluihin.
- Opiskelijalla on koulun päätyttyään, taustastaan, sukupuolestaan tai kielitaidostaan huolimatta perusdigitaidot, joiden avulla voi oppia myös uusia taitoja työelämälähtöisesti.
- Hankkeen vaikuttavuus on todennettavissa järjestelmällä, joka tunnistaa digivajeet aiempaa tehokkaammin ja sitä on tuettu selkokielisellä ja saavutettavalla viestinnällä. Hankkeessa tuotettu digitaitojen varmistamisen kolmiloikkamalli on jaettu julkiseksi kaikkien tarvitsevien käyttöön. Mallista tehdään visuaalinen kuva, jotta se on helppo ymmärtää.
TOIMENPITEET
Hankkeessa kuvataan ja toteutetaan digitaitojen kolmiloikkamalli opiskelijan, opetus- ja ohjaushenkilöstön sekä organisaation digitaitojen kehittämiseen. Mallia pilotoidaan jokaisessa tutkintoon johtavassa osastossa ja otetaan sen jälkeen jatkuvaan käyttöön.
Kolmiloikka koostuu seuraavista vaiheista:
- kartoitus
- kohdennetun tuen malli
- käytettävän ohjauksen malli
Digitaitojen kolmiloikkamallin on tarkoitus olla tehokas reagointi- ja toimintamalli sekä jatkuvan arvioinnin malli, jolla toimintaa kehitetään järjestelmällisesti. Hankkeessa huomioidaan koko organisaatio, opetus- ja ohjaushenkilöstö ja opiskelijat, jotta ajantasaista digitukea pystytään antamaan kokonaisvaltaisesti ja järjestelmällisesti.