Digital VET 4 all – co-existing in the digital era 2021-1-FI01-KA220-VET-000025516
MÅLGRUPP: Lärare och handledare inom yrkesutbildningen. Indirekt studerande och arbetslivsrepresentanter (arbetsplatsinstruktörer).
LÄNGD: 1.12.2021-30.11.2023
PROJEKTETS BUDGET: € 256 460
FINANSIERING: Erasmus+ KA2 (Cooperation for innovation and the exchange of good practice)
PARTNERS: Vamia/City of Vaasa – Suomi, Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia – Suomi (samordnare), Vocational College Samiedu – Finland, SŠGT Celje – Slovenia, ATEC, Palmela – Portugal, Kuressaare Ametikool – Estonia, RBZ am Schützenpark Kiel – Germany, VMA, Verkmenntaskólinn á Akureyri – Iceland, Danmar Computers, Rzeszów – Poland
WWW-SIDA: https://digivet4all.com/ (inte öppen än)
Projektbeskrivning:
Digital VET 4 all – co-existing in the digital era är ett tvåårigt projekt. Detta är ett projekt om pedagogiska virtuella innovationer och virtuella internationaliseringsexperiment mellan yrkesutbildningsanordnare. Det gemensamma temat är inkludering och att säkerställa hållbara digitala och virtuella möjligheter för alla yrkesutbildningsaktörer. Projektet främjar produktion, experimentering och att dela med varandra nya tillvägagångssätt/ utbildningsmetoder inom digital och virtuell innovation.
Konsortiet består av nio partnerorganisationer från Finland, Estland, Slovenien, Portugal, Polen, Tyskland och Island. Alla partners har erfarenhet av projektarbete på europeisk nivå.
Mål:
- Att sammanföra europeiska yrkesutbildningslärare online för att experimentera, skapa och dela virtuella och digitala erfarenheter och metoder.
- Att utveckla en pilotversion av en ny virtuell, visuell plattform (lärarrum) för webb.
- Att sprida kunskap och färdigheter om att använda olika digitala färdigheter och verktyg mellan partners
Projektets resultat:
Projektet avser att erbjuda hybridmobilitetsmöjligheter av hög kvalitet med sikte på nya innehåll och metoder för studerandenas inlärning.
Lärare blir mer medvetna om inkluderingsutmaningarna specifikt i digitala lärmiljöer.
- Lärare lär sig att hantera pandemikrisen genom erfarenheterna i partnerländerna.
- Nya metoder för hur man tar bättre hänsyn till inkludering benchmarkas.
- Lärare kommer att få transnationellt kamratstöd för inkluderingsfrågor
- Bättre inlärningsresultat för alla studerande.
- Alla studerande kommer att ha en känsla av tillhörighet trots sin bakgrund eller nivå av digital kompetens.
- Långsiktiga effekter är att de studerande kommer att få sin examen enligt planerad tidtabell trots realiteterna med distansutbildning.
PROJEKTKOORDINATOR VID VAMIA: Nina Korpela
KONTAKTUPPGIFTER: Nina Korpela, puh. +358 40 764 7516, nina.korpela@vamia.fi