LYHYT KUVAUS
Hankkeella Edistetään opiskelijoiden psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia jalkauttamalla ennaltaehkäisevä työ käytännön oppimistilanteisiin, lähelle opiskelijoita. Luodaan yhteisöllisyyttä tukeva ja ennaltaehkäisevä opiskeluhuollon toimintamalli, joka muotoutuu käytännön toiminnan ja siitä nousseen tarpeen kautta. Tähdätään sosiaaliseen hyvinvointiin sekä yhdenvertaiseen yhteisöllisyyden kokemukseen, tuen painopisteen siirtyessä korjaavista toimenpiteistä ennaltaehkäisyyn.
TAVOITTEET
1. Edistetään opiskelijoiden psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia jalkauttamalla ennaltaehkäisevä työ käytännön
oppimistilanteisiin, lähelle opiskelijoita. Varmistamme yhdenvertaisuuden toteutumista opiskeluhuollossa. Varhaisella puuttumisella turvaamme opintojen etenemisen ja vähennämme opintojen keskeyttämistä. Tuki tavoittaa kaikki opiskelijat, erityisen huomion kohteena ovat oppivelvolliset. Tähtäämme sosiaaliseen hyvinvointiin sekä yhdenvertaiseen yhteisöllisyyden kokemukseen, tuen painopisteen siirtyessä korjaavista toimenpiteistä ennaltaehkäisyyn.
2. Yhteisöllisyyttä tukeva ja ennaltaehkäisevä opiskeluhuollon toimintamalli, joka muotoutuu käytännön toiminnan ja siitä nousseen tarpeen kautta. Toimintamallin kautta opiskelijahuolto on tasalaatuista ja yhdenvertaisesti kaikkien opiskelijoiden saatavilla. Hankkeen myötä vakiinnutettava toimintamalli tukee sekä opiskelijaryhmien että opettajien hyvinvointia. Malli ohjaa opiskeluhuoltoa ennakointiin ja varhaiseen tukeen.
TOIMINTA
Hankkeessa palkataan erityisosaajia, joiden tehtävä on tukea päivittäistä opiskeluhuoltoa ja opetusta matalan kynnyksen palveluna. Kummallakin kampuksella tulisi toimimaan oma mielenterveys- ja hyvinvointiosaamista omaava henkilö, joka on mukana opiskelijoiden arjessa. Erityisosaajat havainnoivat ja tunnistavat opiskelijoiden tuen tarpeita, sekä tukevat ja ohjaavat opiskelijoita varhaisessa vaiheessa.
Otamme käyttöön säännölliset tapaamiset, joissa erityisosaaja ja muu opiskeluhuollon henkilökunta yhdessä
vastuuopettajien kanssa keskustelevat ryhmien tilanteesta ja ilmenneistä tuen tarpeista. Tapaamisissa priorisoidaan
akuuteimmat tarpeet, jolloin pystymme tarttumaan haasteisiin varhaisessa vaiheessa. Hyödynnämme aiempia
kehittämishankkeissa hyväksi todettuja digitaalisia välineitä varhaisen puuttumisen ja matalankynnyksen apuna.
Toiminta tukee opiskeluhuollon ja opettajien työtä. Erityisosaaja edistää ryhmäytymistä ja kannustaa kaikkia opiskelijoita osallistumaan. Tällä tukitoimella pyrimme luomaan yhteisöllisyyttä ja osallisuutta, joiden tarkoituksena on aikaansaada ilmapiiri, joka kannattelee jatkossa itseään.
Erityisosaajien työskentelyn kautta luomme uuden ennaltaehkäisevän toimintamallin yhteisölliselle opiskeluhuollolle. Mallin rakentumista ohjaa toiminnasta nouseva tarve ja mallia työstetään erityisosaajien ja Vamian opiskeluhuollon kanssa käytännönläheisesti, jatkuvan parantamisen periaatteella.
YHTEISTYÖSSÄ
Hanke toteutetaan yhteistyössä Vaasan kaupungin esi- ja perusopetuksen kanssa. Vamia koordinoi hanketta.
Hankkeen tulokset
Yhteisöllisen opiskeluhuollon mallinnus (PDF)
Yhteisöllisen opiskeluhuollon vuosikello:
