De som avlagt yrkesexamen i kundservice på restaurang kan
- presentera, rekommendera och sälja mat- och dryckesprodukter i bar och på restaurang
- betjäna kunderna språkkunnigt
- betjäna kunderna försäljnings- och kundbetjäningsinriktat, kvalitetsmedvetet, lönsamt, resultatinriktat, vänligt och ansvarsfullt
- arbeta självständigt och i en arbetsgrupp i enlighet med företagets affärsidé och servicekultur
- följa branschens lagstiftning samt arbetsgemenskapens anvisningar, bestämmelser och verksamhetskoncept
- utvärdera och utveckla sitt eget arbete.
I yrkesexamen kan man specialisera sig på uppgifter med kundservice i bar eller kundservice på restaurang.
Barmästare som avlagt kompetensområdet för kundservice i bar kan
- presentera, rekommendera och sälja barens alkoholfria och alkoholhaltiga dryckesprodukter samt inhemska och internationella dryckesblandningar
- använda barens maskiner, apparater och basarbetsredskap
- hantera betalningsmedel, göra försäljningsredovisningar och arbeta på ett lönsamt sätt samt känna till principerna för prissättning
- utföra uppgifter gällande inventering, lagerbokföring och lageromsättning. Servitörer som avlagt kompetensområdet för kundservice på restaurang kan
- presentera, rekommendera och sälja restaurangens mat- och dryckesprodukter
- betjäna kunderna på eget initiativ, vänligt och ansvarsfullt samt agera i enlighet med företagets affärsidé och servicekultur
- berätta för kunderna om råvaror och tillredningssätt för de matportioner som säljs
- betjäna kunder som behöver specialdieter
- hantera betalningsmedel, göra försäljningsredovisningar och arbeta på ett lönsamt sätt
- använda ändamålsenliga arbetsmetoder, maskiner och apparater.