Sök

Yrkesexamen i kundservice på restaurang

De som avlagt yrkesexamen i kundservice på restaurang kan

  • presentera, rekommendera och sälja mat- och dryckesprodukter i bar och på restaurang
  • betjäna kunderna språkkunnigt
  • betjäna kunderna försäljnings- och kundbetjäningsinriktat, kvalitetsmedvetet, lönsamt, resultatinriktat, vänligt och ansvarsfullt
  • arbeta självständigt och i en arbetsgrupp i enlighet med företagets affärsidé och servicekultur
  • följa branschens lagstiftning samt arbetsgemenskapens anvisningar, bestämmelser och verksamhetskoncept
  • utvärdera och utveckla sitt eget arbete.

I yrkesexamen kan man specialisera sig på uppgifter med kundservice i bar eller kundservice på restaurang.

Barmästare som avlagt kompetensområdet för kundservice i bar kan

  • presentera, rekommendera och sälja barens alkoholfria och alkoholhaltiga dryckesprodukter samt inhemska och internationella dryckesblandningar
  • använda barens maskiner, apparater och basarbetsredskap
  • hantera betalningsmedel, göra försäljningsredovisningar och arbeta på ett lönsamt sätt samt känna till principerna för prissättning
  • utföra uppgifter gällande inventering, lagerbokföring och lageromsättning. Servitörer som avlagt kompetensområdet för kundservice på restaurang kan
  • presentera, rekommendera och sälja restaurangens mat- och dryckesprodukter
  • betjäna kunderna på eget initiativ, vänligt och ansvarsfullt samt agera i enlighet med företagets affärsidé och servicekultur
  • berätta för kunderna om råvaror och tillredningssätt för de matportioner som säljs
  • betjäna kunder som behöver specialdieter
  • hantera betalningsmedel, göra försäljningsredovisningar och arbeta på ett lönsamt sätt
  • använda ändamålsenliga arbetsmetoder, maskiner och apparater.

Mer information om utbildningen

Välj karaktär på feedback
Godkända filtyper: jpg, png, webp, pdf, Max filstorlek: 1 MB.

Ge kontaktuppgifter

Namn(Obligatoriskt)

Användarvillkor(Obligatoriskt)
Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.