MÅLGRUPP: Vuxenstuderande med invandrarbakgrund
PARTNERS:
Finland: Helsinki Vocational College and Adult Institute (HVC), Vamia, VAASAN KAUPUNKI,
Sverige: Ester Mosesson Gymnasium
Norja: Raufoss videregaende skole
PROJEKTBESKRIVNING:
Projektet syftar till att utveckla en examensdel som hjälper studeranden att förstå viktiga kulturella värderingar och förväntningar inom arbetslivet, särskilt för vuxna invandrare. Med tanke på att de nordiska länderna delar liknande kulturella värderingar och står inför utmaningar när det gäller att integrera invandrare i samhället och på arbetsmarknaden, kommer projektet att dela med sig av bästa praxis mellan partnerinstitutionerna. Det syftar till att ge studenterna kulturella färdigheter för att förebygga och lösa konflikter som uppstår på grund av missförstånd. Målet är att skapa en modell som hjälper yrkeslärare att hantera mångkulturella utmaningar och främja förståelse genom dialog om mänskliga rättigheter, interkulturell interaktion och tolerans, med rötter i nordiska värderingar om frihet och ansvar.
Huvudsyftet är att skapa en studiehelhet med fokus på kulturkunskap och konfliktmedling där studerande kan fungera som kamrathandledare och medlare på skolan och på sina framtida arbetsplatser. Varje projektdeltagare ansvarar för att rekrytera lärare och personal till projektet, samla in data och skapa en sammanfattning av de viktigaste resultaten samt se till att studieenheten passar in i studieprogrammet.