Koulutus on tarkoitettu sinulle, joka toimit tiimin tai työryhmän vetäjänä ja haluat parantaa osaamistasi tässä työssä. Koulutus keskittyy lähiesihenkilön tehtäviin sekä niissä tehtävissä vaadittavien ominaisuuksien kehittämiseen. Sinulla ei välttämättä tarvitse olla esimiesasemaa – riittää, että olet kyseisistä työtehtävistä kiinnostunut ja suuntaat niitä kohti. Työnantajan tuki on kuitenkin tarpeellinen, jotta koulutuksen toteuttaminen onnistuu. Sinulla tulee myös olla työyhteisö, johon tehtävät kiinnitetään.
Koulutus sisältää opetustapahtumia, teamsin kautta toteutettavia keskusteluja, verkko-opintoja sekä työpaikalla tapahtuvia pieniä kehittämishankkeita. Koulutukseen voi osallistua joko lähiopintoina tai teamsin kautta etäopiskeluna.
Koulutukseen voi hakeutua sekä suorittamaan koko lähiesihenkilötyön tutkintoa tai sen erillisiä tutkinnon osia.
Koulutusaika
Koko tutkinnon suorittaminen kestää keskimäärin 1- 1,5 vuotta henkilökohtaisesta suunnitelmasta riippuen. Yksittäisen tutkinnon osan suoritusaika on noin 4- 6 kk.
Koulutus alkaa Haku päättyy Haastattelut
11.3.2026 jatkuva haku sopimuksen mukaan
Koulutuksen kuvaus
Opinnot ovat käytännönläheisiä ja koulutuksen tehtävät liitetään omaan työhösi ja sen kehittämiseen. Tutkinnon kokonaisuuden laajuus on 150 osaamispistettä. Tutkinto koostuu pakollisesta tutkinnon osasta Lähiesihenkilönä toimiminen sekä valinnaisista osista mm Asiakassuhteiden hoito, Toiminnan kannattavuus, Henkilöstötyö tai Kehittämissuunnitelma.
Koulutus sisältää opiskelupäiviä, joita valitset kiinnostuksesi ja oppimistavoitteidesi mukaisesti. Esimerkkejä opetuspäivistä:
- Oma työskentelytyyli ja sen kehittäminen, Peili-analyysi
- Perehdyttäminen ja ohjaus, palautteen antaminen
- Erilaiset ohjattavat kuten maahanmuuttajat
- Työlainsäädäntö, työnantajan ja työntekijän velvollisuudet ja oikeudet
- Rekrytointi, kehityskeskusteluiden vetäminen
- Työhyvinvoinnin kehittäminen, kyselyt ja mittarit ja niiden tulosten hyödyntäminen
- Toiminnan kannattavuus, talouden seuranta, kustannuslaskenta, budjetointi
- Asiakaslähtöinen toiminta, asiakkuudet ja niiden kehittäminen ja ylläpito
Koulutuksen toteutus
Koulutukseen voi osallistua joustavasti työn ohella. Opetustapahtumat järjestetään Vamialla (Ruutikellarintie 4). Päiviin voi osallistua myös teamsin kautta. Lisäksi koulutukseen sisältyy tehtäviä ja oman työn kehittämiseen liitettävää käytännön kehittämistyötä. Opettaja ohjaa kehittymistäsi ja tutkinnon osien suorittamista. Voit suorittaa koko tutkinnon tai vain sen osan.
Opiskelijaksi ottamisen edellytykset
Opinnot edellyttävät, että sinulla on soveltuva työpaikka. Toimit ehkä tiiminvetäjänä tai lähiesihenkilönä. Koulutukseen on mahdollista hakeutua myös, jos olet siirtymässä tällaisiin tehtäviin lähitulevaisuudessa.
Hinta
Koulutuksen hinta on 400 euroa. Erillisen tutkinnon osan suoritus maksaa 150 e / tutkinnon osa. Oppisopimuksella toteutettaessa koulutus on maksuton.
Lisätietoja
Opinto-ohjaaja: Sirpa Timmerbacka, puhelin 0400 399 236, sähköposti: sirpa.timmerbacka@vamia.fi
Tiimivastaava: Hannu Rinta, puhelin 040 563 7402, sähköposti: hannu.rinta@vamia.fi.
Oppisopimuspalvelut: Niina Topp, puhelin 040 523 3023, sähköposti: niina.topp@vamia.fi