Eetu Äijälä valmistui syyskuussa automekaanikoksi kolmen vuoden opintojen jälkeen. Toisesta lukuvuodestaan lähtien hän suoritti opintonsa oppisopimuksella Rinta-Joupin Autoliikkeessä, ja mekaanikon työt ovat jatkuneet Rinta-Joupilla myös valmistumisen jälkeen.
– Ennen oppisopimusta olin ollut Rinta-Joupilla ensin työharjoittelussa ja sen jälkeen kesätöissä. Oppisopimuksella opiskelu kiinnosti, sillä täällä oppii nopeasti uutta ja pääsee näkemään, millaista se työelämä omalla alalla oikeasti on. Plussana myös se, että oppisopimuksessa saa samalla palkkaa, Eetu kommentoi.
Eetun innostus autoalaan on lähtenyt kotoa veljien kanssa koneita värkätessä. Ennen autoalan opiskelua Eetu on kouluttautunut puusepäksi ja työskennellyt alalla useamman vuoden. Automekaanikon opintojen aikana idea oppisopimuksesta alkoi kiinnostaa, ja käytännön järjestelyt sujuivat Eetun mukaan erittäin sujuvasti:
– Menin koululle sanomaan, että haluaisin oppisopimukseen Rinta-Joupille ja kerroin, että heidän kanssaan oli jo asiasta juteltu. Sitten vain ruvettiin tekemään papereita, eikä kulunut kuin muutama päivä ja olinkin jo Rinta-Joupilla töissä oppisopimuksella.
Vahva oppilaitosyhteistyö tukena autoalan jatkuvassa kehityksessä
Sami Mannila työskentelee Rinta-Joupilla huoltopäällikkönä ja kehuu työnantajan näkökulmasta mutkatonta yhteistyötä Vamian kanssa. Nopeasti muuttuvien tilanteiden myötä tiivis oppilaitosyhteistyö takaa, että valmiita mekaanikkoja löytyy työelämän tarpeisiin. Autoalan Keskusliitto nimesi Vamian vuoden 2023 Autoalan koulutuksen järjestäjäksi ja yksi perustelu valinnalle oli esimerkillinen yritys-oppilaitosyhteistyö,jossa huomioidaan alueen yritysten osaamisen kehittämisen tarve.
– Meillä on läheiset suhteet Vamian kanssa – opettajat ovat tuttuja ja ovat opettaneet mekaanikkojamme jo vuosikausia. Meille työllistyy paljon opiskelijoita sekä Vamialta valmistuneita. Oppilaitosyhteistyö on tosi tärkeää nykypäivänä, ja siitä on molemminpuolista hyötyä, Sami kertoo.
Sami toteaa autoalan kehittyvän jatkuvasti sähköistymisen myötä:
– Mielikuva autoalan työstä saattaa olla, että se on fyysisesti raskasta, likaista ja rasvaista työtä. Nykyään ollaan kuitenkin enemmän testereiden varassa, tulkitaan ja tehdään diagnoosia eli mennään kohti sähkötyötä. Hommaan kuuluu myös mekaanista ruuvaamista ja vääntämistä, mutta hiljalleen vähenevissä määrin. Lisäksi korjaamotilat ovat kehittyneet ja ovat usein tänä päivänä siistimpiä, valoisempia ja raikkaampia.
Molemmat Sami ja Eetu kokevat, että ammatillinen autoalan perustutkinto antaa perustiedot ja ymmärryksen siitä mitä on tekemässä, mutta varsinainen ammattitaito tulee vasta työelämässä oikeiden asiakastöiden ja niiden ratkaisemisen myötä.
– Vaikka itsekin on ollut pitkään autoalalla, niin joka päivä oivaltaa jotain uutta, tai jos on unohtanut jotain, se voi putkahtaa takaisin. Tämä ala menee vauhdilla eteenpäin, eli työ on jatkuvaa oppimista ja kehittymistä, Sami toteaa.
Oppisopimuksesta molemminpuolista hyötyä työnantajalle ja opiskelijalle
Sami suosittelee oppisopimusopiskelijan palkkaamista yrityksiin, joissa on vähänkään rekrytointitarvetta:
– Oppisopimus on hyvä periodi, jossa nähdään puolin ja toisin yrityksen ja opiskelijan yhteensopivuus: opiskelija pääsee näkemään, millaista on olla töissä kyseisessä firmassa ja työnantaja näkee, onko opiskelijalla potentiaalia uuden oppimiselle ja jatkolle.
Eetu kokee oppisopimuksella opiskelun sopivan opiskelijoille, keltä löytyy aitoa kiinnostusta opiskelualaa kohtaan sekä taito tehdä huolellista työtä.
– Ei tarvitse kuitenkaan pelätä sitä, että heti laitetaan syvään päätyyn yksin tekemään töitä. Täällä aloitetaan tekemällä töitä yhdessä jonkun toisen kanssa, jolloin oppii samalla mukana. Alussa työn tekemiseen varataan myös pidempi aika, ettei tule turhaa hätää, Eetu rohkaisee.
Sami komppaa, ja toteaa että nopeus tekemiseen tulee työkokemuksen myötä.