Lisää saattohoidon osaamista Jelppis-tiimiin - Vamia

Lisää saattohoidon osaamista Jelppis-tiimiin

Kodin henki, muistot, vapaus ja turvallisuus. Monen ikäihmisen toive on saada asua mahdollisimman pitkään kotona – joskus kuolemaan saakka. Jelppis-tiimin lähihoitajakolmikko sai lisää osaamista saattohoitoon Vamialta.

Camilla Lind, Marjut Mannila ja Barbara Anttila työskentelevät vaasalaisen Jelppis-Tiimin palveluksessa. Jelppis-Tiimi tarjoaa asiakkailleen laajan kirjon hoito- ja kotipalveluja. Monen ikäihmisen kotona asumista voidaan pidentää viemällä palvelut kotiin. Lääkkeiden jakaminen, suihkussa avustaminen ja lounaan valmistus voidaan tehdä sujuvasti kotona.

Jelppis-Tiimin naiskolmikko kokoontui kentältä toimiston pöydän ääreen. Saattohoitoa käsittelevät opinnot ovat yksi osa vanhustyön erikoisammattitutkintoa. Koko tutkinnon voi suorittaa noin 1,5 vuodessa, mutta tutkinnon osia suorittamalla voi hankkia juuri sitä osaamista, mitä työnantaja ja työntekijä tarvitsevat. Näin tekivät myös Marjut, Barbara ja Camilla.

Vaikka perusopinnoista on vierähtänyt jo tovi, oli paluu koulun penkille lopulta helppoa ja antoisaa. Heidän urakkansa alkoi syyskuussa ja loppui marraskuussa ja piti sisällään kuusi teoriapäivää – loput opitaan työpaikalla.

Barbaran mieleen jäi erityisesti päivä, jolloin paikalla oli asiantuntija saattohoitoon erikoistuneesta Terhokodista.

-Saattohoitoasiakkaita on ollut aiemminkin, mutta tällä hetkellä kukaan ei ole varsinaisesti saattohoidossa. Tiedämme, että tulevaisuudessa saattohoito kotiin tulee lisääntymään. Nyt pystymme hyödyntämään ja kehittämään omaa toimintamme saattohoidosta etukäteen.

Marjut Mannila ja Camilla Lind nostavat opinnoista esiin hyvän ryhmähengen opiskelijoiden keskuudessa.

-Kaikki opiskelijat olivat aikuisia ja ryhmäytyminen helppoa. Joskus päivä tuntui loppuvan kesken, kun keskustelu luokassa oli niin vilkasta.

Toimistopäällikkö Minna Hemmingin ja palvelutyönjohtaja Nina Paavolan mukaan työnantajan näkökulmasta henkilökunnan osaamisen lisääminen tuo lisää mielekkyyttä työhön, mutta on samalla yritykselle markkinointivaltti. Henkilökunnan osaamisen myötä yrityksen palvelutarjonta monipuolistuu.

-Meillä ei ollut ongelmia lähipäivissä, koska aikataulu oli etukäteen tiedossa ja se voitiin ottaa huomioon työvuorosuunnittelussa. Koulutus oli työelämälähtöistä, Nina Paavola tiivistää.

 

 

Fontin koko
Kontrasti