Vastaanottovirkailija

Ammattikuvaus

Vastaanottovirkailijana työskentelet hotellin, kylpylän, matkustaja-aluksen tai muun matkailukohteen vastaanotossa. Tehtävänäsi on vastaanottaa asiakkaat, ottaa vastaan huonevarauksia ja huolehtia asiakkaista uloskirjautumisen yhteydessä. Työtehtäviin kuuluu myös esimerkiksi asiakkaiden opastaminen paikkakunnan tapahtumista ja nähtävyyksistä sekä laskutus.

Vastaanottovirkailijan työ vaatii asiakaspalveluhenkisyyttä, stressinsietokykyä ja hyviä vuorovaikutustaitoja. Työ on useimmiten vuorotyötä.

Opintojen sisältö

Opinnot koostuvat ammatillisista ja yhteisistä opinnoista. Majoituspalveluiden osaamisalassa opiskelet majoitus- ja ravitsemispalveluissa toimimista, asiakaspalvelua ja myyntiä, vastaanoton asiakaspalvelua sekä valintasi mukaan esimerkiksi majoitusliikkeen varaustoimintoja.

Opinnot kestävät n. 2-3 vuotta henkilökohtaisen suunnitelman mukaisesti. Aiempien opintojesi perusteella voit anoa osaamisen tunnustamista, jolloin opintoaikasi lyhenee. 

Lisätietoa tutkinnosta

Hakeutuminen koulutukseen